top of page
  • Vad är era allmänna köpvillkor?
    Chocolat tillämpar Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen.
  • Hur gammal behöver jag vara för att handla i er webbutik?
    Köp måste göras av personer som är över 18 år gamla. För personer under 18år krävs målsmans medgivande, detta inkluderar ej tobaksvaror som enligt lag kräver att måste vara över 18 år.
  • Hur fungerar det med moms?
    Alla priser i webbutiken är inklusive moms om inte annat är angivet. 12% moms för livsmedel och 25% för övriga produkter samt tjänster. Vi förbehåller oss rätten att, utan förvarning, justera priserna.
  • Vad har ni för betalningsalternativ?
    Alla betalningar sker via Stripe eller Klarna. Gäller för både privatpersoner och företag. För fullständiga villkor: https://stripe.com/en-se/ssa https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/ Betalningsmetoder: betalkort, kreditkort, Apple Pay och Google Pay.
  • Går det att få min beställning inslagen som present?
    Ja det går självklart! Vi är stolta att säga att alla som jobbar hos oss har som krav att kunna slå in riktigt fina paket. Vi väljer papper och snöre med omsorg för att ge dig som kund eller mottagare av en present, ett riktigt gott och lyxigt intryck. Skriv ett meddelande i kassan om önskad inslagning så löser vi det åt dig!
  • Vad kostar en leverans?
    Standard Leverans 59kr | 2-5 Arbetsdagar Hemleverans 149kr | 1-2 Arbetsdagar Fraktfritt till ombud vid köp över 699kr
  • När får jag min leverans?
    Leveranstiderna varierar beroende på vilket fraktsätt som valts i kassan så se över det fraktsätt som är aktuellt för just din beställning. Väljer du standard leverans så skickas ditt paket med antingen PostNord eller DHL. Leveranstiden är ca. 2–5 arbetsdagar. Väljer du hemleverans så skickas ditt paket med antingen PostNord eller Schenker. Leveranstiden är ca. 1–2 arbetsdagar. Målet för oss är att du ska ha ditt paket hos dig eller ditt ombud inom de nämnda arbetsdagarna. Ibland kan det ta lite längre tid och det är tyvärr är utanför vår makt. Om du mot förmodan inte fått dit paket inom 10 arbetsdagar ber vi dig kontakt oss på info@chocolat.se så hjälper vi dig reda ut vad som orsakar förseningen.
  • Vad gör jag om jag glömde lösa ut mitt paket i tid?
    Om du mot förmodan inte löser ut ditt paket inom tiden för respektive fraktbolag, kommer du att debiteras en avgift för detta. Den är för närvarande 235kr. Detta kommer att debiteras i efterskott. Om du inte betalar denna avgift i tid, lämnas ärendet över till inkassoservice. Detta görs utan undantag. Vid outlösta paket som ska hämtas i butik har du 14 dagar (fr.o.m. att du fått ett mejl för upphämtning) på dig att hämta ut din försändelse innan paketet annulleras. Du kommer då debiteras en serviceavgift på 99kr. I det fall din beställning innehåller livsmedel eller produkter som är skräddarsydda enligt önskemål kommer du även debiteras fullt pris för dessa.
  • Hur fungerar det med hemleverans?
    Kostnaden för hemleverans är 149kr och är oberoende av totalsumman du handlar för. Alla hemleveranser sker via PostNord. Läs specifika leveransvillkor https://www.postnord.se/privat/ta-emot/valj-hur-du-vill-ta-emot-din-leverans/ Om du inte är hemma på uttalad tid för leverans och inte heller är kontaktbar via telefon eller annan eventuell överenskommelse, kommer leveransen skickas tillbaka till vår butik på Bolandsgatan 15G. Du får då ett meddelande med upphämtningdetaljer.
  • Hur fungerar det med returer?
    Chocolat tillämpar Distansavtalslagen. Detta innebär att du som kund har 14 dagars returrätt. Varan eller varorna ska dock vara i oförändrat skick och i originalemballage. Om något av dessa saknas eller om varan anses vara i sämre skick än vid tillfället den skickades från vårt lager, har vi rätt att debitera dig det fulla priset. Vid returer står du som kund för kostnaden. Meddela oss via info@chocolat.se i förväg innan du skickar tillbaka din vara. En återbetalning sker när vi tagit emot dina varor. ​ Öppetköp/Ångerrätt gäller ej på specialbeställda varor, färskvaror och malet kaffe.
  • En/flera varorna jag beställt är skadade?
    Chocolat tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Detta innebär att vi byter ut trasiga eller felaktiga produkter utan extra kostnad. KÖP I BUTIK När du har gjort ditt köp i någon av fysiska våra butiker kan du endast reklamera ditt köp i en fysisk butik. Glöm inte ta med kvitto eller ett kvittounderlag som en transaktion för att styrka köpet, samt varan ifråga. KÖP VIA WEBBUTIK I de fall där beställningen verkar ha skadats under transport. 1. Ta ett par bilder på den skadade försändelsen. 2. Kontakta oss via detta kontaktformulär eller skicka ett mejl till info@chocolat.se med ordernummer, en beskrivning på vad som har hänt och bilder på den skadade försändelsen. 3. Kontakta fraktbolaget och förklara att du mottagit ett skadat paket. https://www.postnord.fi/sv/ta-emot/saknade-skadade-eller-forsenade-forsandelser/ https://www.dhl.com/se-sv/home/frakt/hjalpcenter-for-europeisk-vag-och-jarnvag/sa-har-forbereder-du-ett-krav.html https://skicka.dbschenker.com/reklamation/ Vi på Chocolat värnar om god kundservice och hjälper dig gärna att komma fram till en lösning om något mot förmodan har gått fel i hanteringen av din beställning.
  • Hur gör jag en reklamation?
    Chocolat tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Detta innebär att vi byter ut trasiga eller felaktiga produkter utan extra kostnad. KÖP I BUTIK När du har gjort ditt köp i någon av fysiska våra butiker kan du endast reklamera ditt köp i en fysisk butik. Glöm inte ta med kvitto eller ett kvittounderlag som en transaktion för att styrka köpet, samt varan ifråga. KÖP VIA WEBBUTIK I de fall där beställningen verkar ha skadats under transport. 1. Ta ett par bilder på den skadade försändelsen. 2. Kontakta oss via detta kontaktformulär eller skicka ett mejl till info@chocolat.se med ordernummer, en beskrivning på vad som har hänt och bilder på den skadade försändelsen. 3. Kontakta fraktbolaget och förklara att du mottagit ett skadat paket. https://www.postnord.fi/sv/ta-emot/saknade-skadade-eller-forsenade-forsandelser/ https://www.dhl.com/se-sv/home/frakt/hjalpcenter-for-europeisk-vag-och-jarnvag/sa-har-forbereder-du-ett-krav.html https://skicka.dbschenker.com/reklamation/ Vi på Chocolat värnar om god kundservice och hjälper dig gärna att komma fram till en lösning om något mot förmodan har gått fel i hanteringen av din beställning.
  • Hanterar ni byten av produkter?
    Livsmedel och presentkort går tyvärr inte att bytas ut. Har du köpt andra typer av varor sker endast byten i någon av våra fysiska butiker. Glöm inte ta med kvitto. Annars gäller 14 dagars ångerrätt och du kan då göra en retur och beställa din önskade vara på nytt. Vill du byta datum eller typ av provning ber vi dig kontakta oss via mejl på info@chocolat.se så hjälper vi dig.
  • Var hålls provningarna?
    Våra provningar hålls på lite olika håll, så se till att dubbelkolla att du har rätt adress! CHOKKLADPROVNING Plats: Vår stora butik i Boländerna. Adress: Bolandsgatan 15G, 75323 Uppsala KAFFEPROVNING Plats: Uppsala Kafferosteri Adress: Bergsbrunnagatan 1, 75323, Uppsala
  • När ska jag vara på plats?
    Vi samlas ca. 10 min innan provningen för att ta emot presentkort och pricka av deltagare.
  • Jag har alleriger, går det att lösa?
    Absolut! Vi kan anpassa innehåll till dig som är allergisk mot: nötter, jordnötter, mandel, gluten och mjölk. Skicka ett mejl till info@chocolat.se så löser vi det!
  • Får jag ta med småbarn?
    Det går bra att ta med mindre barn till provningen men tänk på att respektera andra provningsbesökare. Vid för höga ljudnivåer kommer provningsledaren att be er att lämna salen.
  • I only speak english, can I still come?
    Of course! The tasting instructor will first explain in Swedish and will later translate for anyone who speaks English.
  • Vad för presentkortsinfo behöver jag skicka till er?
    TILL DIG SOM HAR ETT PRESENTKORT FRÅN LIVE-IT, SMARTBOX, GREATDAYS ELLER UPPLEVELSE Om du missat att skicka in presentkortsinformation vid din bokning ber vi dig skicka ett mejl till info@chocolat.se med relevant information. Se specifikationer nedan. Strular ditt presentkort eller har det utgått ber vi dig kontakta din presentkortsleverantör. Live-IT | Boxnummer & Säkerhetskod Smartbox | Värdebeviskod & Aktiveringskod Greatdays | Aktiveringskod Upplevelse | Värdebevisnummer TILL DIG SOM HAR ETT PRESENTKORT FRÅN CHOCOLAT Om du missat att skicka in presentkortsinformation vid din bokning ber vi dig skicka ett mejl till info@chocolat.se med presentkortsnummer eller ordernummer. Ta sedan med ditt presentkort till provningen.
  • Jag har bokat en plats men har inte betalat?
    För att vara med på provningen måste du ha ett presentkort. Du kan köpa presentkort i båda våra fysiska butiker eller i vår webbutik. Glöm inte att sedan skicka in presentkortsnummer eller ordernummer via mejl till info@chocolat.se.
  • Jag vill avboka, hur gör jag?
    Vid bokad provning gäller ånger- och återköpsrätt 48h innan provningen startat. Platser som avbokas därefter debiteras till fullo. Vill du avboka på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall behöver du kunna visa upp ett läkarintyg minst 24h innan provningen startat. Alla av-och ombokningar sker via mejl till info@chocolat.se.
  • Jag behöver avboka och mitt presentkort kommer utgå?
    Så länge du bokar in dig på en ny provning hos oss så kan ditt presentkort fortfarande nyttjas. Klicka HÄR för att se kommande datum till våra provningar.
  • Hur fungerar det med moms?
    Alla priser på webbutiken är inklusive moms om inte annat är angivet. 12% moms för livsmedel och 25% för övriga produkter samt tjänster. Vi förbehåller oss rätten att, utan förvarning, justera priserna.
  • Vad har ni för betalningsalternativ?
    Alla betalningar sker via Stripe eller Klarna. Vill du betala via rekvisition eller faktura gör du det genom att välja Klarna. För fullständiga villkor: https://stripe.com/en-se/ssa https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/ Betalningsmetoder: betalkort, kreditkort, Apple Pay och Google Pay.
  • Jag vill beställa ett stort antal av något, hur gör jag?
    Allra enklast är det att slå en signal till vår butik på Bolandsgatan 15G, telefonnummer +46 (0)18 133020 eller skicka ett mejl till info@chocolat.se så ska vi se om vi kan hjälpa dig lösa det!
bottom of page